A Eric Saade blog for all!

Direktlänk till inlägg 3 maj 2011

Här vässar Eric Scenshowen =) <3

Av Nathalie - 3 maj 2011 21:43

 

Här vässar Eric scenshowen

Musiken pumpar ur högtalarna i lokalen på SVT. Det är här Eric Saade och hans nya dansteam finslipar scenshowen inför Eurovisionäventyret Tyskland.

Eric Saade har repeterat Sveriges bidrag Popular intensivt inför resan till Düsseldorf den 3 maj. Och framträdandet tillsammans med det nya dansteamet sitter bättre och bättre.

Huvudpersonen själv är mycket aktiv under repetitionen och är delaktig i alla beslut. Eric kan själv inte ens uppskatta hur många timmar han har ägnat åt att repetera Popular.

- I vanliga fall lägger man inte så mycket tid på en dans eftersom man har många låtar att repa in för en konsert, men har man en låt i Melodifestivalen är det även kameror och staging med glasrutor. Vi startade i början av januari och tävlade den 19 februari. Och det är tre minuter man snackar om då, det är helt sjukt! säger Eric.

Men han klagar inte. Han tycker om att repetera.

- Det är kul, speciellt när man ska lära sig nytt. Känslan när det sitter är som att göra en låt. Jag tror att alla som håller på med konst eller något artistiskt älskar den känslan.

Eric Saade och teamet repar.
Eric Saade och teamet repar. Foto: SVT

Nya körsångare och dansare

Med på repetitionen hos SVT har Eric ett stort gäng. Bland annat finns koreografen Fredrik "Benke" Rydman från Bounce där, som med assistans av kollegan Alvaro Aguilera har gjort koreografin till Popular. Sveriges head of delegation Christer Björkman är också på plats och hjälper till, och dessutom finns låtskrivaren Fredrik Kempe till hands för att bistå med sin rutin.

Efter Melodifestivalen såg sig arbetsgruppen tvungen att byta ut tre av Erics fyra dansare. Enligt reglerna i Eurovision Song Contest får man till skillnad från i Melodifestivalen inte använda förinspelad körsång, och det får inte vara fler än sex personer på scen. Det ställde till det för Eric Saades nummer och har inneburit mycket extraarbete.

- Man får vara professionell, det är ju så det funkar med reglerna. Det största problemet är att vi bara får vara sex personer. Körer på tape låter inte lika bra som live, så hade vi fått vara tio personer hade körregeln bara varit bra. Men när man bara får ha sex personer ställer det till det, säger Eric.

Gruppen kunde bara behålla Robin Haghi från Melodifestivalen. I stället för de övriga fick man leta efter dansare som också kunde prestera stark körsång. Till slut föll valet på Alvaro Estrella och Daniel Gill. Dessutom medverkar Joel Börjesson och Fernando Fuentes som renodlade körsångare.

Eric Saade och hans nya team.
Eric Saade och hans nya team. Foto: SVT

Eric Saade kände inte de nya medlemmarna sedan tidigare. Fredrik Kempe och Christer Björkman fick vara med på utförliga inprövningar innan de hittade killar som både kan genomföra dansen och sången.

- Det har inte varit lätt att hitta dem. Ett tag var vi inne på att börja leta i utlandet. Dansaren Robin som var med redan i Melodifestivalen är fantastisk som klarar det, han hade knappt sjungit tidigare, berättar Fredrik Kempe.

Ny ljudbild

Att körsången inte längre delvis finns på band gör att ljudbilden i Düsseldorf kommer att skilja sig från den i Melodifestivalen.

- Eftersom det är live kan man inte få samma skärande körer som på tape, men jag tycker bättre om ljudet på livekörer. Sedan är det klart att man inte kan få den där sista "bomben" med körpålägget som när man har förinspelat, säger Eric.

Körsångarna Fernando Fuentes och Joel Börjesson.
Körsångarna Fernando Fuentes och Joel Börjesson.Foto: SVT

En av de nya körsångarna är Fernando Fuentes. Han och Joel Börjesson ägnar sig helt åt sången medan de andra tre även dansar.

- Vi ville ha Fernando på kör eftersom han går bra ihop med min röst. Han kan hjälpa till med att dubba refränger så att man får upp energin där, berättar Eric.

Fernando är hedrad över uppdraget och har stora förhoppningar inför tävlingen.

- Utmaningen för oss som dansar och körar blir nog att verkligen leva upp till folks förväntningar och göra ett felfritt jobb som team. Det är så roligt att de frågade just mig om att backa upp låten som Sverige ska ta revansch med! säger han.

Fernando Fuentes.
Fernando Fuentes.Copyright: Fernando Fuentes

Fernando sågs av svenska folket när han var med i den första säsongen av Fame Factory. Artistambitionerna lever i allra högsta grad för honom. Han skrev Christian Walz låt i Melodifestivalen 2011, och i år planerar han släppa musik som soloartist. Han är inte främmande för att själva vara med i Melodifestivalen.

- Vem vet, plötsligt så har man tur och står där och tävlar! säger han.

"Lite mer spejsat"

Trots förändringarna kommer det mesta att vara bekant i framträdandet med Popular i Düsseldorf. Eric tror att tittarna kommer att uppleva att det ser ut som i Melodifestivalen.

- Det blir några småjusteringar, men vi har exakt samma uttryck. Det är rått i svartvitt och ganska hårt. Jag kommer att ha tre dansare som står bakom var sin glasruta, och jag är bakom den fjärde rutan, som är glasboxen. Vi kommer antagligen att ha lite lampor i boxen också. Det blir lite mer spejsat, säger han.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nathalie - 1 maj 2013 11:09

Vill du lyssna på Erics nya låt lyssna här

Av Nathalie - 11 december 2012 18:21


Följ mig: @nattissaade Instagram: @nattissaade   Uppdaterar inte sidan så mycket längre, har inte den tiden längre. Men jag ska försöka!!Följ mig på twitter ist, där skriver jag hela tiden!!     Från i lördags, Eric håller i min teckning...

Av Nathalie - 11 december 2012 18:21


Följ mig: @nattissaade Instagram: @nattissaade   Uppdaterar inte sidan så mycket längre, har inte den tiden längre. Men jag ska försöka!!Följ mig på twitter ist, där skriver jag hela tiden!!     Från i lördags, Eric håller i min teckning...

Translate/Översätt

Presentation


Detta är en blogg om bara Eric Saade! Jag älskar honom jättemycket, han är bäst. Jag heter Nathalie, 15år och grymt galen i Eric Saade! Ni kan kontakta mig, kommentarer, frågor eller i gästboken. En blogg för alla Eric Saade fans!

Fråga mig

255 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om Erics nya låtar?
 Superbra
 Annorlunda men bra
 BÄSTA JAG HAR HÖRT
 Sådär
 Godkänt
 Eric har gjort bättre låtar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards